Energie

 

Fietsen kost veel energie en dat verlies moet je wel kunnen compenseren.
De man met de hamer is veelal een gevolg van te weinig voedsel tot je nemen waardoor een tekort aan energie optreedt.

 

 

Bij ieder fietsgebeuren is hij aanwezig en slaat toe op het minst verwachte moment.

 

 

Enige aanvulling is nodig om goed te blijven presteren, maar hoeveel?
Als we als voorbeeld nemen dat we 24 km/h fietsen, bij deze snelheid verbruik je 400 kcal/h.
Als we voor het gemak er dan van uitgaan dat je 4 uur bezig bent dan zal je 4×400=1600 kcal verbruiken.
Drink je alleen maar water dan zal er een tekort van 1600 kcal blijven.

Maar 1600 kcal is veel.
Het onderstaande staatje geeft aan wat we ongeveer moeten aanvullen:

Sportdrank 200 kcal/l =8 liter
Banaan 110 kcal =15 stuks
Boterham kaas 185 kcal =9 stuks
Ontbijtkoek 57 kcal/snee =28 stuks
Karamelreep 240 kcal =7 stuks
Erwtensoep 240 kcal =7 koppen
Chocolademelk 120 kcal =14 koppen
Bier 150 kcal/flesje =11 flesjes

Wij rijden echter tegen de 28 km/h en eten en drinken zeker niet die hoeveelheden zoals hierboven wordt weergegeven.
We zouden dan aan het eind van het seizoen flink aan gewicht hebben verloren; niets dus.

Ik vermoed dat de stevige maaltijd thuis, na het fietsen, voldoende zal zijn om al dat energieverlies teniet te doen.
Maar om na een rit meer dan 11 flesjes bier te drinken!

Dat gaat zelfs wat te ver voor de ‘Trappistenploeg’.

 

Volgend bericht

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.