Nazien

 

Al jaren onderhoud ik mijn eigen koersfiets en soms die van anderen.
Na het fietsseizoen gaat mijn fiets helemaal uit elkaar.
Alles wordt schoongemaakt en indien nodig onderdelen vernieuwd.

Kaal, maar glimmend.

 

Nu had ik een fiets onderhanden waar weinig aan mankeerde, maar wel vervuild was.
Dat de boeren nog niet komen klagen dat we hun land meenemen?
Ze hebben soms meer aan hun fiets hangen dan dat er bij de Tractaatweg opgehoopt ligt.

Standaard worden remblokjes, ketting, buitenbanden en binnenkabels vernieuwd.
Essentiële onderdelen van een koersfiets.
De laatste vooral omdat je nooit ziet of een tie gebroken is.
Zekerheid voor alles!

De moeilijkheid zit verborgen.

 

Tijdens het opbouwen worden de binnenkabels, met wat olie, er weer doorgeschoven.
Nu is ieder systeem weer anders.
Bij deze fiets moet je de rubberen manchetten van de remgrepen goed wegvouwen om te zien of alles goed gemonteerd zit.

Het mooiste is het afstellen.
De kabel van de voor-derailleur wordt vastgemaakt en met de commandeur wordt de juiste standen bepaald.
Wat ik ook bewoog, de voor-derailleur wilde niet bewegen.
Wat doe je dan verkeerd?

Waarom niet?

 

Als je de kabel van de achter-derailleur in de voor-derailleur vastklemt, kan je schakelen tot je een ons weegt!
Ach, soms zie je door de kabels de fiets niet meer!

 

Weer opgetuigd.

 

Na een week poetsen, peuteren, smeren, los – en vastmaken, ben je trots op het resultaat.
Alles draait soepel en schakelt lekker.
Nu maar hopen dat de berijder dat ook vind?

Daar hangen ze!

 

Nu zijn er leden die deze foto’s aandachtig bestuderen en concluderen dat het daar maar een rommeltje is.
Helemaal niet, ik kan alles terug vinden wat ik nodig heb!

Goed, even was ik de remkabels kwijt.

 

Volgend bericht

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.