Probleem

 

Kent u dat probleem ook?
Voor je aan een tocht begint controleer je je banden.
Ze staan wat zacht dus weer even op druk brengen.
De volgende dag weer zacht!
Je gaat weer pompen of je gaat het euvel verhelpen!
Bandje eruit, het lek opzoeken.
Steevast kom je op hetzelfde probleem uit.
Het maakt niet uit of het een gebruikt of een nieuw binnenbandje is.

80px-Presta_valve_close

Oorzaak is meestal het ventiel, een Presta ventiel of Sclaverand ventiel genaamd.
En dan nog het binnenventieltje daarvan.
Die zit er niet goed ingedraaid en lekt.
Met behulp van wat tangen draai je het er steviger in.

 

Maar het is toch niet de bedoeling dat je dat bij ieder nieuw binnenbandje moet gaan doen!
Het is de taak van de binnenbandjesproducent om een lekvrij product te leveren.
Daar koop je ze voor.

Prestaventiel01
 

 

 

 

 

 

 

 

Zelf had ik een leegloper op één van onze tochten.
Heel langzaam voelde ik dat de band zachter werd.
Je gaat steeds meer alle putten en kuilen van het wegdek voelen.
De velg bonkte bij elke oneffenheid.
Wederom lekte het op het ventiel.

Dat probleem is nog groter.
Zo had ik een lekke band en verving het door een nieuwe.
Met de tegenwoordige compacte pompjes met zo’n slangetje ga je het binnenbandje oppompen.
Je draait het slangetje er af en je band staat gelijk leeg.
Het binnenventieltje werd eruit gedraaid.
Dat krijg je nooit meer goed en je kan het nog verder goede bandje weggooien.

Is er een oplossing van dit probleem?
Zeker, er zijn binnenbandjes die deze ventielen ook gebruiken maar er niet uitgedraaid kunnen worden of gaan lekken.
Dus uit één stuk bestaan.
Eén van de merken is Michelin.
Om u nodeloos werk te besparen zijn deze aan te bevelen.

Volgend bericht

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.